ريش ريش ناخن


 

مترجمان* :
دکتر حسن کریمی یزدی
دکتر پدرام مصطفایی



 
مشكل وقتى است كه هنگام انجام هر كارى دچار درد بشويد، حتى هنگام دست زدن به لباس‏ها و روزنامه.
ريش ريش ناخن از كجا آمده است؟ اين شكاف‏هاى مثلثى كوچك اطراف ناخن، چيزى بيشتر از پوست مرده نمى‏باشد. پوست آن نقطه كه چربى كافى به آن نمى‏رسد، خشك مى‏شود.
چه كسانى دچار آن مى‏شوند؟ اين بيمارى بين زنانى بيشتر شايع است كه دستان‏شان اغلب با آب تماس دارد و يا ناخن‏هاى‏شان را مى‏جوند. اما هر شخصى كه مقتضاى شغلش ايجاب مى‏كند كه دست‏هايش خشك باشد دچار آن مى‏شود. بدترين نوع شكاف گوشه ناخن در بسته‏بندى كننده‏هاى نامه‏ها ديده مى‏شود. افرادى كه تمام وقت با كاغذ سر و كار دارند به طور وحشتناكى دستان‏شان خشك مى‏شود زيرا كاغذ چربى دست‏ها را جذب مى‏كند. اگر شب‏ها ريش ريش ناخن باعث كابوس شما مى‏شود اين نكات را رعايت كنيد:
اگر شما ريش ريش ناخن داريد آن را هر چه سريع‏تر كوتاه كنيد. اين كار باعث بهتر شدن وضعيت مى‏شود. جراحى بزرگى را روى خود انجام ندهيد. تنها دنباله‏هاى كوچك آويخته پوست را با قيچى كوچك استريل كوتاه كنيد. قبل از كوتاه كردن ريش ريش‏هاى ناخن، آن‏ها را در آب و يا محلول آب و روغن خيس كنيد تا نرم شوند. بسيارى از مردم اين اشتباه را مى‏كنند كه اين ريش ريش‏ها را هنگامى كه سفت است مى‏برند و در نتيجه باعث پارگى پوست مى‏شوند.
دكتر باسلر مى‏گويد: من همان سفارشى را كه مادرتان كرده به شما مى‏كنم. ريش ريش‏هاى ناخن را نجويد. اگر شما اين كار را كنيد در نهايت بريدگى‏هاى نسبتا عميقى در اطراف انگشتان ايجاد مى‏شود كه مى‏تواند عفونى شود.
اگر در موارد ريش ريش ناخن‏ها مشكلات زيادى داريد، در هنگام خواب كرم يا پماد نرم كننده روى ناخن مبتلا بماليد و با يك تكه پوشش پلاستيكى آن را بپوشانيد. انتهاى آن را با يك تكه نوار بچسبانيد. پلاستيك باعث حفظ رطوبت در شب مى‏شود. صبح پلاستيك را جدا كنيد.
به اين علت كه ريش ريش ناخن‏ها، اغلب اطراف پوست سخت شده رخ مى‏دهد، بعضى از مردم با كندن پوست سخت شده مى‏خواهند از مشكل جلوگيرى كنند. دكتر بيهوا مى‏گويد: اين ايده‏ى خوبى نيست. خيلى از محصولاتى كه براى از بين بردن پوست‏هاى اضافى و خشن به كار مى‏روند داراى هيدروكسايد سديم مى‏باشند و اين ماده مى‏تواند بافت پوست را نابود كند. بنابراين محصولات حاوى اين ماده، اگر به مدت زيادى روى پوست بمانند، مى‏توانند باعث آسيب و حساسيت ناحيه شوند؛ از اين محصولات به ندرت و طبق راهنماى همراه آن استفاده كنيد. اين پوست سخت است كه از ناخن‏ها در برابر باكترى‏ها و قارچ‏ها محافظت مى‏كند.
ريش ريش ناخن‏ها به نظر بسيارى از افراد بى‏خطر مى‏باشند اما اگر عفونى شوند باعث التهاب جدى بافت‏هاى اطراف ناخن مى‏شوند.
دكتر ديانا بيهوا »متخصص پوست از دانشگاه نيويورك« مى‏گويد: اگر تمايل داريد كه در هنگام عصبانيت، اين ريش ريش‏ها را بكنيد. لباس‏ها جيب‏دار بپوشيد و هر دست‏تان را داخل يك جيب بگذاريد و تكان ندهيد تا اين عادت را ترك كنيد.
دكتر بيهوا مى‏گويد: براى جلوگيرى از ريش ريش ناخن‏ها در وهله اول، پوست‏هاى خشك شده را هر روز مرطوب بكنيد و آن را به صورت عادت در بياوريد. كرم مخصوص دست را به گوشت اطراف ناخن‏ها بماليد و منطقه را نرم نگه داريد. براى احساس راحتى بيشتر، مرطوب كننده را روى يك ظرف آب گرم، گرم كنيد. هر زمانى كه از مرطوب كننده‏ها استفاده كرديد، زمان بيشترى را براى مرطوب كردن پوست مناطق خشك صرف كنيد.
منبع : دايرة المعارف پزشك خانواده ،گروه مولفان انستیتوسلامتی آمریکا

پي‌نوشت‌ها:
 

* انتشارات سپهر اندیشه - 1387